2016. ápr 09.

A Közösségi Sziget csoport moderálás alapjai

írta: dmat
A Közösségi Sziget csoport moderálás alapjai

problemamegoldas.png

Hagyományos szervezeti problémamegoldás

A hagyományos szervezetfejlesztésben, szervezeti problémamegoldásban az a tipikus, hogy a szervezet vezetői elkészítik

  • a szervezeti problémák sorát
  • azonosítják a legfontosabb problémákat
  • kiválasztanak egy megoldást és
  • cselekvési terveket készítenek a megoldás elérése érdekében.

 A folyamat következményeifaradt_csoport.jpg

  • A problémák felsorolása és rangsorolása után a csoport motivációja és energiája lecsökken, eltűnik.
  • Nő azoknak a megjegyzéseknek a száma, amelyek a problémák okait a csoporton kívüli tényezőkben keresik
  • A célok rendszerint rövidlátóak és nem túl kreatívak.
  • A cél nem egy izgalmas állapot dolog fele visz, hanem a problémák megoldását, a nem kívánt állapot elkerülését célozza

Jövőválasztás

Ehelyett az Egyesült Államokban a (MIT-en) kifejlesztett, s itthon mintegy 10 éve sikeresen alkalmazott úgynevezett „Jövőválasztás” módszerével dolgozunk. A módszer hozza ugyanazokat az eredményeket, mint a hagyományos, de annál többet tud.

vision.jpg

  • Megnézzük, hogyan jutottunk el idáig
  • Felsoroljuk, mi működik, s mi nem.
  • Meghatározzuk, hogy milyen értékrendben dolgozzunk
  • Meghatározzuk, milyen jövőt akarunk.
  • Megtervezzük, mit tegyünk a kívánt jövő elérése érdekében.

ertekek_ha_vannak_konnyu_donteni.png A jövőválasztó folyamat eredményei

  • Az örökség megértése és érzékelése
  • Tényszerű felmérés.
  • Izgalmas célállomások.
  • A siker feltételeinek kidolgozása
  • Cselekvési tervek a választott jövő megteremtése érdekében.

 A csoportra ható következmények

  • Amikor az embereket megkérdezik, mi működött és mi nem, őszintén válaszolnak és egy őszinte tényszerű légkör alakul ki.
  • A vágyott jövő képe izgatottságot, lelkesedést alakít a résztvevőkben
  • A célok magasabb röptűek és kreatívabbak – átütő erejűek.
  • Növekszik a motiváció az izgalmas jövő felé történő elmozdulás lehetőségétől.
  • A nagyobb motivációs energia átlendít a konkrét lépések megtételéhez, a megvalósító fázisba.

 A jövőválasztás haszna a vezetők számára

A módszer megoldást jelent olyan vezetők számára, akik módot keresnek arra, hogy

  • hogyan tudnák az embereket jobban bevonni a tervezésbe,
  • hogyan tudnák jobban összekötni a tervezést a cselekvéssel,
  • hogyan segíthetik átütő erejű megoldások születését,
  • hogyan irányíthatnák az egész csapat, illetve az egész szervezet figyelmét egy stratégiai irányba.

folyamat.jpgA jövőválasztás folyamata

  1. A múlt feldolgozása. Tekintsük át a múltat. Hallgassunk meg régi munkatársakat, ismerjük meg a múlt fontosabb eseményeit, értékeit. Hallgassuk meg a jelen lévők meghatározó élményeit, amelyek a szervezetbe hozták őket. Rajzoljunk egy időbeli ábrát a fontos eseményekkel, időszakokkal. Ez a fázis a szervezet és a szervezeti tagok elmesélt történeteivel elkezdi a különböző történetekben konstruált identitások összehangolását. Eredménye egy erősebb közös identitás.
  2. „Jó – javítandó.” Határozzuk meg mi az, ami működik és mi az, ami nem működik. Örömök – a működő dolgok, amire büszkék vagyunk és bosszúságok a nem működő, akadályozó dolgok listája. Eredményeként mindenki egy kis csoportban elmondhatja a gondolatait. A csoportmunka megköveteli, hogy meg is értsék egymás gondolatait, s kialakulhat egy közös problématudat. Ez a későbbi fejlesztési szándékok közös alapját adja.
  3. Értéktisztázás. Alapvető értékek hitek megfogalmazása. Melyek a szervezet alapvető hitei és értékeinek azonosítása és megvitatása. Az előző fázisban megfogalmazott jó és javítandó állítások mindegyike mögött értékrend van. Érték alapján „jó” valami, s érték alapján „javítandó”. E fázisban a felszínre hozzuk a csoportban működő értékeket, majd egy közös értelmező folyamatban össze „alkudjuk”. Eredményeképpen élményszerűen átélt közös értékrend alakul ki.
  4. Környezetelemzés. A fontosabb események, eredmények trendek meghatározása. A szervezet környezetében ható társadalmi, technikai, gazdasági, ökológiai és politikai trendek megfogalmazása. (STEEP elemzés). Minden trendre vonatkozó állítás mellé érdemes megfogalmazni, hogy hogyan hat a szervezetre, s mit tegyünk, hogy az előnyünkre váljon, vagy elkerüljük a veszélyeket.
  5. Visioning. A Választott jövő képének megalkotása. Konkrét képek és fontos stratégiai prioritások megfogalmazása. A jó jövőkép reagál az eddig megfogalmazott állításokra. Épít az erősségekre, olyan, amelyben érvényesülnek az értékeink, illeszkedik, s reagál a környezet kihívásaira.
  6. A Választott Jövő Képének lefordítása cselekvési célokra. A jövőkép részcélokra bontása.
  7. A szervezet megtervezése.
  8. Akcióterv készítése. Mit fogunk tenni a kívánt jövő elérése érdekében? Ki? Mit? Mikor? Hogyan? Minden részcél mellé akcióterv (készítő csapat). Ellenőrzés, követés megtervezése. A jövőkép frissítés tervezése. A környezet és ezzel a változás terve is változik, építsük be a korrekciós lehetőségeket.

 Irodalom: 

  • Lawrence L. Lippitt: Jövőválasztás. 
  • http://webshop.animare.hu/jovovalasztas__27241.html

Képek:

  • https://ccmit.mit.edu/problem-solving/
  • http://www.copypress.com/blog/brainstorming-for-groups-how-to-inspire-contributions/
  • https://blog.intercom.io/why-startups-need-a-strong-vision/
  • http://eastcoastsocialchange.com/values/
  • http://rijware.com/process/
Szólj hozzá

tudástár