A Közösségi Sziget csoport moderálás alapjai
Hagyományos szervezeti problémamegoldás
A hagyományos szervezetfejlesztésben, szervezeti problémamegoldásban az a tipikus, hogy a szervezet vezetői elkészítik
- a szervezeti problémák sorát
- azonosítják a legfontosabb problémákat
- kiválasztanak egy megoldást és
- cselekvési terveket készítenek a megoldás elérése érdekében.
A folyamat következményei
- A problémák felsorolása és rangsorolása után a csoport motivációja és energiája lecsökken, eltűnik.
- Nő azoknak a megjegyzéseknek a száma, amelyek a problémák okait a csoporton kívüli tényezőkben keresik
- A célok rendszerint rövidlátóak és nem túl kreatívak.
- A cél nem egy izgalmas állapot dolog fele visz, hanem a problémák megoldását, a nem kívánt állapot elkerülését célozza
Jövőválasztás
Ehelyett az Egyesült Államokban a (MIT-en) kifejlesztett, s itthon mintegy 10 éve sikeresen alkalmazott úgynevezett „Jövőválasztás” módszerével dolgozunk. A módszer hozza ugyanazokat az eredményeket, mint a hagyományos, de annál többet tud.
- Megnézzük, hogyan jutottunk el idáig
- Felsoroljuk, mi működik, s mi nem.
- Meghatározzuk, hogy milyen értékrendben dolgozzunk
- Meghatározzuk, milyen jövőt akarunk.
- Megtervezzük, mit tegyünk a kívánt jövő elérése érdekében.
A jövőválasztó folyamat eredményei
- Az örökség megértése és érzékelése
- Tényszerű felmérés.
- Izgalmas célállomások.
- A siker feltételeinek kidolgozása
- Cselekvési tervek a választott jövő megteremtése érdekében.
A csoportra ható következmények
- Amikor az embereket megkérdezik, mi működött és mi nem, őszintén válaszolnak és egy őszinte tényszerű légkör alakul ki.
- A vágyott jövő képe izgatottságot, lelkesedést alakít a résztvevőkben
- A célok magasabb röptűek és kreatívabbak – átütő erejűek.
- Növekszik a motiváció az izgalmas jövő felé történő elmozdulás lehetőségétől.
- A nagyobb motivációs energia átlendít a konkrét lépések megtételéhez, a megvalósító fázisba.
A jövőválasztás haszna a vezetők számára
A módszer megoldást jelent olyan vezetők számára, akik módot keresnek arra, hogy
- hogyan tudnák az embereket jobban bevonni a tervezésbe,
- hogyan tudnák jobban összekötni a tervezést a cselekvéssel,
- hogyan segíthetik átütő erejű megoldások születését,
- hogyan irányíthatnák az egész csapat, illetve az egész szervezet figyelmét egy stratégiai irányba.
A jövőválasztás folyamata
- A múlt feldolgozása. Tekintsük át a múltat. Hallgassunk meg régi munkatársakat, ismerjük meg a múlt fontosabb eseményeit, értékeit. Hallgassuk meg a jelen lévők meghatározó élményeit, amelyek a szervezetbe hozták őket. Rajzoljunk egy időbeli ábrát a fontos eseményekkel, időszakokkal. Ez a fázis a szervezet és a szervezeti tagok elmesélt történeteivel elkezdi a különböző történetekben konstruált identitások összehangolását. Eredménye egy erősebb közös identitás.
- „Jó – javítandó.” Határozzuk meg mi az, ami működik és mi az, ami nem működik. Örömök – a működő dolgok, amire büszkék vagyunk és bosszúságok a nem működő, akadályozó dolgok listája. Eredményeként mindenki egy kis csoportban elmondhatja a gondolatait. A csoportmunka megköveteli, hogy meg is értsék egymás gondolatait, s kialakulhat egy közös problématudat. Ez a későbbi fejlesztési szándékok közös alapját adja.
- Értéktisztázás. Alapvető értékek hitek megfogalmazása. Melyek a szervezet alapvető hitei és értékeinek azonosítása és megvitatása. Az előző fázisban megfogalmazott jó és javítandó állítások mindegyike mögött értékrend van. Érték alapján „jó” valami, s érték alapján „javítandó”. E fázisban a felszínre hozzuk a csoportban működő értékeket, majd egy közös értelmező folyamatban össze „alkudjuk”. Eredményeképpen élményszerűen átélt közös értékrend alakul ki.
- Környezetelemzés. A fontosabb események, eredmények trendek meghatározása. A szervezet környezetében ható társadalmi, technikai, gazdasági, ökológiai és politikai trendek megfogalmazása. (STEEP elemzés). Minden trendre vonatkozó állítás mellé érdemes megfogalmazni, hogy hogyan hat a szervezetre, s mit tegyünk, hogy az előnyünkre váljon, vagy elkerüljük a veszélyeket.
- Visioning. A Választott jövő képének megalkotása. Konkrét képek és fontos stratégiai prioritások megfogalmazása. A jó jövőkép reagál az eddig megfogalmazott állításokra. Épít az erősségekre, olyan, amelyben érvényesülnek az értékeink, illeszkedik, s reagál a környezet kihívásaira.
- A Választott Jövő Képének lefordítása cselekvési célokra. A jövőkép részcélokra bontása.
- A szervezet megtervezése.
- Akcióterv készítése. Mit fogunk tenni a kívánt jövő elérése érdekében? Ki? Mit? Mikor? Hogyan? Minden részcél mellé akcióterv (készítő csapat). Ellenőrzés, követés megtervezése. A jövőkép frissítés tervezése. A környezet és ezzel a változás terve is változik, építsük be a korrekciós lehetőségeket.
Irodalom:
- Lawrence L. Lippitt: Jövőválasztás.
- http://webshop.animare.hu/jovovalasztas__27241.html
Képek:
- https://ccmit.mit.edu/problem-solving/
- http://www.copypress.com/blog/brainstorming-for-groups-how-to-inspire-contributions/
- https://blog.intercom.io/why-startups-need-a-strong-vision/
- http://eastcoastsocialchange.com/values/
- http://rijware.com/process/